W tym miesiącu nasze Żyrafki realizować będą następujące tematy:
Grupa Małe Żrafki - 2,5 – 3 latki
Tydzień 1: W świecie mórz i oceanów
Doskonalimy umiejętność rozkładania „muszelek” wg zasady po tyle samo, ćwiczymy posługiwanie się wyrażeniami; po równo, ćwiczymy umiejętność uważnego słuchanie podczas zabaw matematycznych. Rozbudzamy zainteresowania światem mórz i oceanów, zwierzętami morskimi, rozwijanie percepcji wzrokowej oraz spostrzegawczości. Rozwijanie prawidłowej percepcji i znajomości nazw kolorów. Kształtujemy aktywność twórczą i wyobraźnię podczas wykonywanie pracy plastycznej „Ocean”. Doskonalimy umiejętność poruszania się w przestrzeni zgodnie z poleceniami. Różnicujemy prawą i lewą stronę w przestrzeni. Uczestniczymy w zabawie ruchowej „Marynarze na statek” – doskonalimy percepcje słuchową oraz rozumienie pojęć i prawidłowego wykonywania poleceń. Aktywnie uczestniczymy w zabawie ruchowej „Wieloryb i rybki” z chustą animacyjną KLANZA. Poznajemy i śpiewamy piosenkę „Płyną statki z bananami”.
Tydzień 2: Kolorowe lato
Rozwijamy percepcję wzrokową oraz doskonalimy umiejętność wypowiadania się w zabawie „Jakie kolory ma lato?”. Rozpoznajemy oznak lata, nazywamy zjawiska pogodowe; upał, burza. Uświadamiamy sobie potrzebę nawadniania organizmu podczas upału. Rozwijamy zdolności gry na instrumentach muzycznych; kształtujemy wrażliwość na muzykę, poznawanie słowa i muzykę piosenki „Lato, wesołe lato”. Łączymy elementy w zbiory; rozwijamy zdolności matematycznych podczas zabawy z kodowaniem. Kształtujemy sprawność fizyczną i doskonalimy koordynację wzrokowo-ruchową, wdrażamy się do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych podczas zabaw ruchowych z piłkami.
Tydzień 3: W świecie muzyki
Słuchamy wiersza „Preludium Deszczowe” W. Chotomskiej. Aktywnie słuchamy muzyki wg. met. Battii Strauss; utworu Jana A. P. Kaczmarka „Impossible Opening -Marzyciel”. Malujemy w małych grupach na dużym kartonie do utwory. Uczestniczymy w Święcie Muzyki: Oglądamy prezentację multimedialną dotycząca orkiestry, filharmonii, poznajemy rodziny instrumentów (dęte, perkusyjne, szarpane- strunowe). Rozwiązujemy zagadki słuchowe „Co to za instrument”. Rozwijamy mowę i myślenie oraz zdolność wypowiadania się pełnym zdaniem: „Muzyka sprawia, że…”, „Gdzie mieszka muzyka?”. Doskonalimy umiejętność określania liczebności i numerowania zbiorów instrumentów na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej. Kształtujemy pamięć wzrokową podczas zabawy „Którego instrumentu brakuje?”.
Tydzień 4: Bezpieczne wakacje
Słuchamy wiersza Janiny Porazińskiej „Góry”. Poszerzamy czynny słownik dzieci. Rozwijamy umiejętności wyróżniania cech charakterystycznych dla określonego środowiska. Poznawanie regionów Polski: gór, morza, jezior, rzek i lasów. Rozwijamy umiejętność logicznego myślenia oraz kształtujemy umiejętność odejmowania w zabawie dydaktycznej „Co włożę do plecaka”. Rozwijamy umiejętność wnioskowania, logicznego myślenia oraz argumentowania, omawiamy „Zasady bezpiecznego sposobu spędzania wakacji: w górach, w lesie, nad morzem, nad jeziorem, nad rzeką” . Poznajemy piosenkę „Lato, lato!”, nauka słów i melodii piosenki. Doskonalimy naszą sprawność ruchową oraz koordynację podczas zabaw ruchowych: „Przejdź bezpiecznie”, „Idź za przewodnikiem”. Uczestniczymy w zabawie plastycznej wg D. Dziamskiej „Wesołe żabki”. Rozwiązujemy zagadki Tomasza Jabłońskiego „Co zabieramy na wakacje?” .
Grupa Tęczowe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1: Lato – czas zabawy
Tematem pierwszego tygodnia będzie lato i nowa wartość – „tolerancja”. W zrozumieniu pojęcia „tolerancja” pomoże przedszkolakom piosenka pt. „Co kto lubi”, mówiąca w prosty sposób o odmienności, o tym, że każdy z nas może lubić coś innego i nie ma w tym nic złego. W temat tygodnia wprowadzi nas wiersz J. Jabłońskiego „Czerwiec”, który opisuje takie cechy lata jak: letnia pogoda i owoce lata. Podczas zabaw będziemy doskonalić miedzy innymi orientację dzieci w przestrzeni. W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych przedszkolaki zatańczą prosty układ taneczny. Dzieci poznają nazwy i wygląd różnych kwiatów, które można znaleźć na letniej łące. Spacery po najbliższej okolicy połączone będą z obserwacjami przyrodniczymi.
Tydzień 2: Kolorowe lato.
Czerwcowa pogoda zachęca do obserwacji przyrodniczych i budzi w dzieciach ciekawość otaczającego świata. Podczas zajęć edukacyjnych przedszkolaki poznają cykl rozwojowy motyla i fascynujący świat owadów żyjących na łące. W zapamiętaniu nowych informacji pomogą dzieciom piosenki, zabawy badawcze, muzyczne, ruchowe i plastyczne.
Tydzień 3: Żegnamy przedszkole
W tym tygodniu będziemy przygotowywać się do wakacji oraz poznamy nową wartość „zaufanie”. Punktem wyjścia do rozważań na temat „zaufania” będzie wysłuchanie opowiadania pt. „Wilk i siedem koźlątek” wg Jakuba i Wilhelma Grimmów oraz rozmowa na temat konsekwencji ufania obcym. Latem mamy wiele okazji do częstych zabaw w gronie rówieśników. W związku z tym dzieci poznają zabawy podwórkowe swoich rodziców. Będą rozwiązywać zagadki dotyczące przedmiotów służących do zabawy (skakanka, latawiec, piłka, rower, rolki, hula-hoop). Przedszkolaki będą opowiadać o tym co lubią robić latem, śpiewać piosenki i malować. Dużo czasu spędzimy na zabawach na świeżym powietrzu.
Tydzień 4: Bezpieczne wakacje.
W letni nastrój wprowadził dzieci wiersz „Lato wreszcie!” U. Kozłowskiej. Przedszkolaki udadzą się w podróż „wakacyjnym pociągiem”. Na każdej stacji pasażerowie pociągu będą musieli wykonywać różne zadania i dopiero po ich wykonaniu będą mogli ruszyć w dalszą drogę. Ponieważ latem pogoda miewa też swoje kaprysy, dzieci wspólnie zastanowią się, co można robić, gdy podczas wakacji pada deszcz. W tym tygodniu przedszkolaki zastanowią się jak należy postępować by być bezpiecznym podczas wakacyjnych podróży i zabaw. W czasie zajęć muzyczno-rytmicznych dzieci będą się bawiły przy wesołej wakacyjnej piosence pt. „Niech żyją wakacje!”.
Grupa Leśne Żyrafki - 4, 5 latki
Tydzień 1: Prawa dziecka
W tym tygodniu szczególną uwagę zwrócimy na poznawanie siebie, tego co lubimy, czego nie lubimy. Podkreślimy odmienność i niepowtarzalność każdego z nas. W ćwiczeniach dramowych oraz rozmowach na temat różnych bohaterów poznanych opowieści kształtować będziemy własną niezależność emocjonalną. Poznamy prawa dziecka, dyskutować będziemy na temat praw i obowiązków różnych grup osób na świecie. W tym tygodniu przy okazji dyskusji i rozmów będziemy doskonalić umiejętność budowania dłuższych wypowiedzi w sposób poprawny gramatycznie. Poznamy literę „H, h”.
Tydzień 2: W podróż wyruszamy
W tym tygodniu wybierzemy się w podróż po świecie. Odwiedzimy Amerykę Północną, Afrykę, Australię, Indie oraz Japonię. Każdy dzień skojarzony z innym miejscem na świecie będzie stwarzał nam możliwości do poznawania innych kultur (również sensorycznie), nauki tolerancji oraz dostrzegania uniwersalnych wartości takich jak dobro, prawda, uczciwość, sprawiedliwość. Przy okazji podróży przypominać sobie będziemy poznane litery ćwicząc percepcję i wzrokową i odszukiwanie różnic. Będziemy ćwiczyć szacowanie oraz dostrzeganie i odtwarzanie regularności rytmicznych.
Tydzień 3: Tajemnice przyrody
W tym tygodniu będziemy poznawać różne ciekawostki przyrodnicze. Przypomnimy sobie zdobytą w trakcie roku wiedzę z zakresu wiedzy przyrodniczej, pór roku, innych ćwiczeń kalendarzowych oraz zjawisk atmosferycznych. Będziemy ćwiczyć pracę zespołową. Urządzimy wielki quiz wiedzy który będzie idealną okazją do nauki przestrzegania zasad uczciwej rywalizacji. Będziemy ćwiczyć dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych. Wykonamy doświadczenia badając właściwości wody. Zamkniemy przyrodniczy świat w słoikach
Tydzień 4: Wakacje tuż-tuż
W tym tygodniu poczujemy już ducha wakacji. Będziemy rozpoznawać i klasyfikować różne środki transportu. Zapoznamy się z zasadami bezpieczeństwa podczas wakacji. Będziemy bawić się językiem tworząc rytmy, żarty językowe, szukając słów mających wiele znaczeń. Będziemy ćwiczyć współdziałanie w oraz przestrzeganie zasad w trakcie różnych gier zespołowych na świeżym powietrzu. Będziemy ćwiczyć narządy artykulacyjne oraz będziemy doskonalić chwyt dłoni podczas kreślenia znaków.
Grupa Bajkowe Żyrafki - 5, 6 latki
Tydzień 1: Prawa wszystkich dzieci
W tym tygodniu kształtować będziemy postawę empatii oraz chęci udzielenia wsparcia osobom potrzebującym. Nauczymy się dostrzegać odmienność i niepowtarzalność każdej osoby. Dowiemy się jak wygląda życie dzieci w różnych zakątkach świata. Poznamy prawa i obowiązki dzieci, a także Konwencję o Prawach Dziecka. Poznamy literę h, H.
Tydzień 2: Egzotyczne podróże
Odkrywać będziemy kraje i kultury całego świata. Przeniesiemy się do Ameryki, gdzie poznamy bliżej zwyczaje Indian, kowbojskie życie na Dzikim Zachodzie oraz barwnych ludzi zamieszkujących Meksyk. Kolejnym etapem podróży będzie zwiedzanie Afryki. W rytmie afrykańskich bębnów poznamy zwierzęta zamieszkujące Safari oraz egzotyczne krajobrazy. Na naszych zajęciach odwiedzimy również Australię, gdzie dowiemy się kim są Aborygeni, jak wygląda życie w oceanie oraz co je koala. W Indiach poznamy kulturę i zwierzęta tego miejsca. Natomiast ostatnim przystankiem tego tygodnia będzie Japonia. Będziemy mieli okazję poznać ich potrawy, zwyczaj picia herbaty oraz pooglądać kolorowe smoki.
Tydzień 3: Letni obserwatorzy przyrody
Ten tydzień to przede wszystkim rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, pogłębianie wiedzy na temat przyrody poprzez obserwację, eksperymenty i doświadczenia. Zastanowimy się nad letnimi podróżami i wycieczkami. Porozmawiamy o zwierzętach pod ochroną w Polsce. Poszerzymy się również wiedzę na temat Polskich Parków Narodowych.
Tydzień 4: Radosne wakacje!
Wakacje coraz bliżej, a więc na koniec czerwca porozmawiamy sobie o naszych wakacyjnych planach i marzeniach. Przypomnimy także zasady bezpiecznego wypoczynku. Przypomnimy sobie również wszystkie poznane do tej pory litery oraz cyfry. Bawiąc się i ucząc letnuch rymowanek i wakacyjnych tańców, pożegnamy przedszkole.
Dodatkowe wydarzenia:
1.06 - Dzień Dziecka – gry i zabawy muzyczno – ruchowe, poczęstunek
Bajkowe Żyrafki - wyjście do kina
3.06 - Teatr Szczęścia, spektakl Klauna Feliksa - Leśne i Małe Żyrafki
7.06 - 10.06 - Występy i zabawy z okazji Dnia Rodziny
20.06 - Pierwszy Dzień Lata – zabawy na pobliskim boisku sportowym
22.06 - wycieczka z okazji zakończenia roku szkolnego do Rudna