Założenia dydaktyczno – wychowawcze
MAJ 2022
W tym miesiącu nasze Żyrafki realizować będą następujące tematy:
Grupa Małe Żrafki - 2,5 – 3 latki
Tydzień 1: Polska moja ojczyzna
Tworzymy słownik pojęć związanych ze słowem Polska: ojczyzna, kraj, naród, Polak, Polka. Poznajemy symbole narodowe „Godło Polski” – prezentacja godła państwowego ze szczególnym zwróceniem uwagi na jego kolorystykę, „Flaga” – prezentacja flagi Polski. Omawiamy znaczenia flagi, miejsc i okoliczności jej prezentacji. Wykonujemy grupową pracę plastyczną „Flaga Polski”- z wciętych białych i czerwonych serduszek. Uczymy się „Tańca flagi” -choreografia do piosenki K’naan „Wavin’Flag. Rozmawiamy na temat stolicy Polski „Warszawy”. Oglądamy zdjęcia najbardziej charakterystycznych miejsc i symboli tego miasta. Wyjaśniamy znaczenie słowa stolica.
Tydzień 2: Baśnie, bajki i legendy
Przypominamy sobie baśń „Królewna śnieżka i siedmiu krasnoludków” Braci Grimm. Rozwijamy naszą kreatywność oraz umiejętność wypowiadania się podczas udzielania odpowiedzi „Jaki jest krasnoludek?”. Rozwijamy naszą percepcję wzrokową i spostrzegawczą podczas zabawy w chowanego „Ukryty krasnoludek”. Uczestniczymy w zabawie ze śpiewem „My jesteśmy krasnoludki”. Wysłuchujemy legendy „O smoku wawelskim”. Doskonalimy naszą koordynację i sprawność ruchową podczas zabawy bieżnej „Rycerze na koń”, „Taniec w Sali tronowej”, „Smoki”. Przypominamy i utrwalamy znajomość figur geometrycznych. Budujemy zamek dla książęcej pary z figur geometrycznych. Poznajemy baśń J.C. Andersena „Księżniczka na ziarnku grochu”. Układamy kolejno ilustracje do wysłuchanej baśni, określamy co było najpierw, a co potem.
Tydzień 3: Co piszczy w trawie?
Rozwijamy umiejętność uważnego słuchania i koncentracji uwagi słuchając wiersza Magdaleny Wójcik „Wyprawa pewnej biedronki”, odpowiadamy na pytanie „Kogo spotkała biedronka”. Ćwiczymy percepcję wzrokową i spostrzegawczość - „To co widzę…”. Wykonujemy pracę plastyczną „Motyle” – metodą płaskiego origami z wyciętych, papierowych kół. Budujemy zaufanie do partnera w zabawach ruchowych „Wędrówka kreta”. Doskonalimy kompetencje matematyczne podczas zabaw dydaktycznych „Polne kwiaty”, „Ile zwierząt?”, „Matematyczne chodniki owadów”. Rozwijamy wrażliwość słuchową słuchając „Odgłosów łąki”. Poznajemy piosenkę „Co piszczy w trawie?” uczymy się słów i melodii.
Tydzień 4: Mama nasza ukochana
Poznajemy wiersz „Moja mama czarodziejka” Teresy Błaszczyk. Doskonalimy umiejętność odnajdywania pary - dwóch takich samych, przeliczamy zbiory serduszek. Doskonalimy umiejętności wokalne ucząc się śpiewać piosenki „Mam serduszko dla mamy”. Gramy na instrumentach perkusyjnych do piosenki „Dla ciebie mamo gram”. Aktywnie uczestniczymy w opowieści ruchowej z elementami ćwiczeń ortofonicznych „Cztery pory roku z mamą”. Doskonalimy naszą sprawność ruchową w zabawach „Wspólne obowiązki” – zabawa ruchowo-naśladowcza, „Na spacer” – zabawa inhibicyjno-incytacyjna. Uczymy się wyciszać i relaksować - „Co lubi mama?” – masażyk dziecięcy w parach. Doskonalimy umiejętność poprawnego wypowiadania się; „Co robię z mamą?” – zabawa językowa. Wykonujemy pracę plastyczno-konstrukcyjną „Prezent dla mamusi”.
Tydzień 5: Rodzina razem się trzyma
Rozwiązujemy zagadki „Kto należy do rodziny?”, wyjaśniamy korelacje rodzinne „Mama mojej mamy to moja babcia”. Rozwijamy naszą sprawność ruchową podczas zabaw „Bliźniaki” – ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała wg metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne. Rozwijamy naszą koncentrację oraz percepcję słuchową podczas zabawy „Co tato znalazł w kieszeni?”, „Co robi mama?”. „Tralala dla mamy i taty” – rozwijamy naszą muzykalność ucząc się nowej piosenki. Uczestniczymy w zabawie muzyczno ruchowej „Rolnik sam w dolinie”. Uświadamiamy sobie, że każdy członek rodziny jest tak samo ważny po wysłuchaniu bajki „Kicia Kocia ma braciszka Nunusia” A. Głowińskiej”. Rozwijamy umiejętność poprawnego wypowiadania się pełnym zdaniem na temat „Co najbardziej lubię robić z moją rodziną?”.
Grupa Tęczowe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1: Książka – mój przyjaciel
Dzieci poznają nową wartość „mądrość”. Pomoże im w tym wysłuchanie opowiadania pt.: „Skąd się bierze mądrość?” G. Lipińskie. Dzieci kolejne dni poświęcą na zdobywanie wiedzy o książkach. Rozpoczniemy od ustalenia co wiemy o książkach i zastanowimy się czego chcielibyście się jeszcze o nich dowiedzieć. Dzieci dowiedzą się, jak należy dbać o książki, by dłużej nam służyły, poznają budowę książki oraz nazwy zawodów ludzi związanych z jej powstawaniem. W naszej grupie przedszkolnej powstanie mała biblioteka, z której zasobów będą mogą korzystać wszystkie dzieci, wypożyczając interesujące je książki do domu. Przedszkolaki poznają też materiał, z którego powstaje książka, czyli papier.
Tydzień 2. Baśnie, bajki, legendy
Tydzień pracy rozpoczniemy od dalszych rozważań nad poznaną w ubiegłym tygodniu wartością „mądrość”. Dzieci wysłuchają opowiadania pt. „O książce, która nie czuła się potrzebna” M. Szeląg i na jego podstawie porozmawiamy na temat mądrości ukrytych w baśniach, bajkach i legendach. W kolejnych dniach poznamy różne rodzaje książek, przeczytamy znane i lubiane bajki oraz spróbujemy stworzyć własną książkę.
Tydzień 3. Rodzina razem się trzyma
Kolejny tydzień pracy poświęcony będzie zagadnieniu „rodzina”. Dzieci omówią nową wartość w oparciu o ilustrację i doświadczenia własne. Podczas zajęć dydaktycznych chętne przedszkolaki będą mogły opowiedzieć o swoich rodzinach, wymienić ich członków. Podczas wspólnych dyskusji dzieci zastanowią się czy ich czworonożni pupile są częścią rodziny czy też nie. Przedszkolaki spróbują odpowiedzieć na pytanie, jakie role pełnią w rodzinie mama i tata, co robią. Następnie dzieci same wcielą się w role rodziców i wykonają rodzinne portrety.
Tydzień 4. Ja i moi bliscy
Przez cały tydzień będą uczestniczyć w różnych zajęciach dotyczących rodziny. Pozmawiamy o rodzinie i roli każdego z jej członków. Zastanowimy się, dlaczego mówi się, że rodzina jest najważniejsza na świecie. Będziemy rozwiązywać też zagadki o członkach rodziny. Ustalimy wzajemne powiązania w rodzinie. Ponieważ w poprzednim tygodniu, rozmawiając na temat rodziny, więcej uwagi poświęcimy mamom, w tym tygodniu skupimy się na postaci taty i jego roli w tworzeniu rodziny. Podczas całego tygodnia rozmów o rodzinie towarzyszyć będą dzieciom różne zabawy tradyyjne, integrujące grupę, np. „Rolnik sam w dolinie”, „Ojciec Wirgiliusz”.
Grupa Leśne Żyrafki - 4, 5 latki i Bajowe Żyrafki - 5,6 latki
Tydzień 1: Biało- czerwony maj
Początek maja to narodowe święta, a więc utrwalać będziemy naszą wiedzę na temat historii Polski. Przypomnimy sobie nasze symbole narodowe: flagę, hymn i godło oraz ich znaczenie. Będziemy doskonalić znajomość mapy naszego kraju. Będziemy kształtować umiejętność śpiewania hymnu państwowego z zachowaniem właściwej postawy ciała. Utrwalimy znajomość wybranych monet i banknotów oraz znaczenia pieniędzy w życiu codziennym. Poznamy litery f, F.
Tydzień 2: Podróże po Europie
W tym tygodniu poszerzymy wiedzę na temat Unii Europejskiej oraz krajów członkowskich. Poznamy symbole UE oraz wykonamy flagę. Będziemy poznawać kulturę i obyczaje sąsiadów Polski: Niemiec, Ukrainy, Czech oraz krajów europejskich takich jak: Holandia, Francja, Wielka Brytania, Włochy i Grecja. Będziemy kształtować umiejętność czytania prostych wyrazów oraz znajomość poznanych cyfr.
Tydzień 3: Wiosenne barwy i dźwięki
Będziemy wzbogacać naszą wiedzę przyrodniczą. Poszerzymy wiadomości o zwierzętach związanych z łąką i udoskonalimy umiejętność rozpoznawania roślin. Będziemy również doskonalić nasze umiejętności rozpoznawania ptaków zamieszkujących Polskę. Przypomnimy sobie wygląd i cechy charakterystyczne wiosennych kwiatów. Biorąc udział w zajęciach przyrodniczych będziemy nazywać narzędzia ogrodnicze oraz prace wykonywane w ogrodzie. Zadbamy o nasz ogródek przedszkolny, a także posiejemy i posadzimy kwiaty. Poznamy litery ł,Ł.
Tydzień 4: W rodzinnym kręgu
W ostatnim tygodniu maja poszerzymy naszą wiedzę na temat zawodów. Porozmawiamy również o naszych rodzinach i codziennych zwyczajach, dowiemy się o jej tradycjach, historii, członkach i pełnionych przez nich rolach społecznych. Będziemy kształtować umiejętność dostrzegania odmienności i niepowtarzalności każdej osoby. Utrwalimy zasady zachowania wobec najbliższych osób - postawy szacunku i tolerancji. Nagramy filmik z okazji święta mamy i wykonamy drobne upominki.
Dodatkowe wydarzenia:
19.05. Dzień dobrych uczynków
25.05. Dzień Królewny
26.05. Dzień Matki
1.06. Dzień Dziecka