PAŹDZIERNIK W ŻYRAFIE
Temat tygodniowe:
I: Jesień w sadzie
II: Jesień w ogrodzie
III: Jesienny krajobraz
IV: Deszczowa pogoda
Wesołe Żyrafki 3, 4 latki
Tydzień 1
Nasza drużyna przedszkolaków w tym tygodniu odkryje tajemnice jesiennego sadu. Pozna różne owoce – smakować będzie gruszki, jabłka i śliwki, wąchać je, przyglądać się im od zewnątrz, ale i dokładnie oglądać ich wnętrze za pomocą lup. Ponadto rozwiązywać będziemy owocowe zagadki. Nie zapomnimy również o zabawach manualnych i ruchowych. Ponadto rozwiniemy umiejętność przeliczania w zakresie 3, a także utrwalimy znajomość określeń: w, przed, za, pod, obok, układając elementy we właściwych miejscach.
Tydzień 2
W drugim tygodniu, słuchając opowiadania B. Wicher pt. „Najlepsza zupa na świecie”, dzieci dowiedzą się, jakie zmiany zachodzą jesienią w ogrodzie. Poznają znaczenie słowa wykopki. W ramach rozwijania umiejętności językowych opowiadać będą o swoich ulubionych zupach i wyjaśniać, jakie warzywa można do nich dodać. Dzięki utworowi pt. „Jedzie rowerek na spacerek” A. Fraczek maluchy poćwiczą pamięć. Podczas zabaw z matematyką utrwalą pojęcie para (np. takich samych obrazków).
Tydzień 3
Tydzień trzeci upłynie nam na poznawaniu pełnego barw jesiennego krajobrazu. Zastanowimy się, czym park różni się od lasu, a także jakie zwierzęta żyją w obu tych miejscach. My także wybierzemy się do parku, aby sprawdzić, czy natkniemy się tam na jakieś zwierzęta. Przy okazji zbierzemy liście, kasztany i żołędzie, które następnie wykorzystamy w pracach plastycznych oraz ciekawej zabawie sensorycznej. Wysłuchamy również wierszy „Żołędzie” D. Gellnerowej oraz „Ptaki” J. Tuwima i dowiemy się co lubią jesienią jeść ptaki, a co – dziki.
Tydzień 4
W ostatnim tygodniu października dowiemy się wiele na temat deszczu, ponieważ jesienna pogoda obfituje w różne jego rodzaje. Poznamy znaczenie słów związanych ze zjawiskami pogodowymi, np. szaruga, ulewny deszcz, ponuro, wietrznie i tęcza. Dzieci dowiedzą się jak ważne jest ubieranie kaloszy, płaszcza przeciwdeszczowego, ciepłego sweterka i używanie parasola. Będziemy się również dobrze bawić naśladując deszcz za pomocą bębenka i pałeczek oraz gazet. Utrwalimy też znajomość pojęć: nad, pod, na, przed oraz duży, większy, największy.
Tęczowe Żyrafki - 4, 5 latki
Tydzień 1
W pierwszym tygodniu października dowiemy się, co to jest sad i jakie owoce w nim rosną. Poćwiczymy dzielenie słów na sylaby. Będziemy wysłuchiwać głoskę o w podanych słowach. Poznamy literę o, O, jak owoce oraz liczbę 1, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 1. Odpowiemy na pytania: ile jest elementów oraz który z kolei jest wskazany element. Nauczymy się piosenki „Jesienna wyliczanka”. Podczas zabaw sensorycznych będziemy rozpoznawać jesienne owoce za pomocą smaku, węchu i dotyku. Zrobimy razem sałatkę owocową.
Tydzień 2
W tym tygodniu dowiemy się, jakie warzywa rosną w ogrodzie jesienią i które części tych roślin możemy jeść. Poćwiczymy dzielenie słów na sylaby. Będziemy wysłuchiwać głoskę a w podanych słowach. Poznamy literę a, A, jak aparat. Rozwiążemy zagadki dotyczące warzyw, które spróbujemy rozpoznać za pomocą dotyku, smaku i zapachu. Podczas zabaw z muzyką klasyczną poznamy utwór „Cztery pory roku”.
Tydzień 3
W kolejnym tygodniu omówimy zasady zachowania w paru i lesie oraz zmiany w jesiennym krajobrazie. Będziemy wysłuchiwać głoskę I w podanych słowach. Poznamy liczbę 2, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 2. Odpowiemy na pytania: ile jest elementów oraz który z kolei jest wskazany element. Wyjaśnimy znaczenie słowa „para”. Odpowiemy na pytania: ile jest elementów oraz który z kolei jest wskazany element. Poznamy piosenkę „Tańcowała jesień”.
Tydzień 4
W ostatnim tygodniu porozmawiamy o deszczu oraz o tym, jak się ubrać, gdy na dworze jest zimno i pada. Utrwalać będziemy umiejętność dzielenia słów na sylaby. Będziemy wysłuchiwać głoskę E w podanych słowach. Poznamy liczbę 2, a także jej zapis graficzny, czyli cyfrę 2. Postaramy się zadbać o porządek i nauczymy się składać ubrania.
Bajowe Żyrafki - 6 latki
Tydzień 1
W przyrodzie rozpoczęła się jesień, a my w tym tygodniu udamy się do sadu i poznamy jesienne owoce. Dowiemy się jakie pace wykonywane są jesienią w sadzie. Poznamy literę O, o pisaną i drukowaną; będziemy ćwiczyć słuch fonematyczny i umiejętności grafomotoryczne podczas różnego rodzaju zabaw dydaktycznych i ruchowych, a także działań w kartach pracy. Poznamy również liczbę 1 na podstawie różnych zabaw matematycznych i grafomotorycznych. Rozwiązywać będziemy quiz „Słoik z owocami” podsumowujący wiedzę i umiejętności. W tym tygodniu nie zabraknie również codziennych wyjść na świeże powietrze – dzieci rozwijać będą małą i dużą motorykę, korzystając ze sprzętów i pomocy. Podczas spacerów będziemy obserwować jesienną przyrodę, zwracając uwagę na jej kolorystykę. Sześciolatki codziennie rozwiązywać będą także indywidualnie karty pracy, utrwalając i rozszerzając swoją wiedzę oraz ćwicząc zdobyte umiejętności.
Tydzień 2
W tym tygodniu zajmować się będziemy tematyką warzyw, które można znaleźć w ogrodzie. Postaramy się, aby ten tydzień był nie tylko smaczny, ale też zdrowy. Sześciolatki rozpoznawać i nazywać będą warzywa, używając polskich i angielskich nazw, przeliczać elementy, trenować umiejętność rozróżniania strony lewej i prawej, uczestniczyć w ćwiczeniach gimnastycznych. Rozwiązywać będziemy także zagadki dotykowe i smakowe, odszukamy rymy do nazw warzyw, będziemy kroić warzywa i badać je za pomocą wielu zmysłów. Poznamy literę A, a pisaną i drukowaną. Poznamy części jadalne i niejadalne warzyw, określimy ich części nadziemne i podziemne, podzielimy na sylaby i głoski nazwy warzyw i poukładamy je zgodnie z podaną cechą. Weźmiemy udział w eksperymencie z czerwoną kapustą, sprawdzając, jak zmieni się kolor wywaru z tej rośliny po dodaniu do niego różnych substancji, np. octu, mydła, cytryny.
Tydzień 3
Tematyką tego tygodnia będzie jesień, jej kolory i przyrodnicze skarby, m.in. kasztany, żołędzie, jarzębina, szyszki, liście. Utrwalimy naszą wiedzę na temat drzew i zwierząt mieszkających w parku. Stworzymy kodeks właściwego zachowania wobec tych zwierząt. Będziemy nazywać odgosy lasu przedstawionych na nagraniu i spróbujemy je naśladować. Spacerując, będziemy zwracać szczególną uwagę zwróciły na zmieniającą się roślinność i kolory liści oraz zbierzemy kasztany i żołędzie. Poznamy literę I, i pisaną i drukowaną. Na podstawie zabaw matematycznych i grafomotorycznych poznamy liczbę 2. Układać będziemy wzór cyfry 2 z kasztanów i żołędzi. Poznamy piosenkę „Jesienne skarby”. Wspólnie stworzymy akompaniament, posługując się znalezionymi w parku darami jesieni – żołędziami, szyszkami i kasztanami.
Tydzień 4
Dni są coraz krótsze, a na dworze coraz chłodniej i deszczowo, dlatego w tym tygodniu tematem zajęć w przedszkolu będzie jesienna pogoda. Będzie ona podstawą do rozważań na temat smutku oraz zabaw rozwijających umiejętności społeczne i emocjonalne, a także uczących wyrażania siebie, takich jak: zabawy dramowe „Weseli i smutni”, „Czarodziejskie sposoby na smutek” oraz zabawy dydaktyczne „Jak mogę ci pomóc?”, „Jak zatroszczyć się o rośliny i zwierzęta?”. Zapoznamy się z pojęciem „szaruga”. Poznamy literę E, e pisaną i drukowaną, będziemy ćwiczyć słuch fonematyczny oraz umiejętności grafomotoryczne podczas różnego rodzaju zabaw dydaktycznych i ruchowych, a także działań w kartach pracy. Poznamy liczbę 3. Zastanowimy się: Skąd się biorą kałuże?, a także rozwiniemy umiejętności budowania wypowiedzi w zabawie językowej „Dokończ zdanie”. Rozwiązywać będziemy zagadki językowe związane z jesienną pogodą, stworzymy dźwięki wiatru oraz deszczu, wykorzystując do tego kartkę.
PAŹDZIERNIKOWE WYDARZENIA:
- 06.10 (czwartek) wyjście na halę sportową - Bajkowe i Tęczowe Żyrafki
- 07.10 (piątek) wyjście do pizzerii z okazji Dnia Chłopaka - Bajkowe Żyrafki
- 10.10 obchodzimy Dzień Drzewa - wyjście do parku.
- 13.10 wycieczka do Doliny Racławki z przewodnikiem, panią Kasią - Bajkowe i Tęczowe Żyrafki
- 20.10 (czwartek) wyjazd na halę sportową.
- 27.10 (czwartek) wyjście do muzeum iluzji z okazji Dnia Chłopca i Dnia Dziewczynki - Tęczowe Żyrafki
- 28.10 (piątek) Dzień dyni