WRZESIEŃ W ŻYRAFIE
Temat tygodniowe:
I: “Poznajemy się!”
II: “W naszym Przedszkolu”
III: “Jesteśmy podobni, jesteśmy różni”
IV: „Bezpieczni na drodze”
Wesołe Żyrafki - 3, 4 latki
Tydzień 1
W tym tygodniu postaramy się zapamiętać imiona wszystkich kolegów i koleżanek. Potrafimy się już przywitać – powiedzieć „dzień dobry” lub „cześć” kolegom i koleżankom. Dzieci dowiedzą się, że znaczki w szatni pełnią ważną funkcję – wyznaczają ich indywidualne miejsca. Utrwalimy tę wiedzę, gdyż właśnie znana, osobista i nienaruszalna przestrzeń daje dziecku poczucie bezpieczeństwa. Niełatwo jest szybko ustawić się w kole, ale przekonaliśmy się, że nasza drużyna może być jak z marzeń, gdy młodszym kolegom pomagają starsi. W tym tygodniu rozwijać będziemy także sprawność ruchową podczas zabaw (m.in. przy muzyce) z użyciem piłek, misiów i klocków. Utrwalać będziemy części ciała i podawać ich nazwy śpiewając piosenkę z pokazywaniem pt. „Jeżeli ci wesoło”. Umiejętności matematycznych nabędziemy, wykorzystując łatwo dostępne materiały – ułożymy kamyki na wskazanych miejscach, a następnie postaramy się je przeliczyć. Wspólnie stworzymy plakat zasad obowiązujących w naszej drużynie. Zawsze gdy będziemy go potrzebować, możemy z niego skorzystać.
Tydzień II
W drugim tygodniu zajęć skupimy się na osobach, miejscach i rzeczach, które będą nam towarzyszyć w czasie przedszkolnej przygody. Odwiedzimy gabinet dyrektora, kuchnię, sale starszych kolegów oraz będziemy spacerować po korytarzach. W tym tygodniu, w czasie zabaw z losowaniem obrazka lub składaniem go z kilku części, utrwalimy znajomość nazw przedmiotów używanych w kuchni i szatni. Poza tym będziemy rysować wzory po śladzie i rozwiązywać zagadki. Uczestniczyć będziemy w zabawie „ciepło – zimno”, podczas której nasze sweterki i buciki zostaną ukryte w różnych miejscach sali. Ponadto doskonalić będziemy umiejętności prawidłowego mycia rąk, korzystania z toalety oraz zachowania porządku.
Tydzień III
W tym tygodniu podczas wspólnych zabaw drużyna marzeń będzie zacieśniała więzi rówieśnicze. Poznamy nowe powitanki. Będziemy słuchać opowiadania
M. Krzemińskiej „Nowi przyjaciele”, dzięki któremu uświadomimy sobie, że choć w grupie jesteśmy różni, mamy też cechy wspólne, np. lubimy się bawić tymi samymi zabawkami, mamy podobny kolor włosów, piegi albo kochamy misie. W czasie zabaw poszukamy wspólnych elementów wyglądu zewnętrznego dzieci – takie same sweterki czy podobny kolor włosów. Dzięki przygodom żółtej kredki, które opisała A. Galica, przypomnimy sobie znajomość kolorów, a także zrozumiemy, że każda kredka w pudełku jest tak samo ważna. To tak jak my: każdy inny, ale wszyscy równie ważni! Zajęcia matematyczne poświęcimy pojęciom: wysoko – nisko, wysoki – niski. Podczas zajęć muzycznych i słuchania piosenki „Każdy lubi coś innego” poznamy słowo szacunek. Będziemy go sobie okazywać mówiąc „proszę” i „dziękuję”, np. podając sobie kredkę w czasie rysowania.
Tydzień IV
Ten tydzień poświęcimy ważnemu dla każdego z nas tematowi bezpieczeństwa. Poćwiczymy prawidłowe (miarowym krokiem) przechodzenie przez jezdnię w sali, ale także na ulicy, podczas spaceru w pobliżu przedszkola. Posłuchamy wiersza D. Gellnerowej pt. „Światła sygnalizatora” – i dowiemy się czym jest sygnalizator, jakie kolory świateł możemy na nim zobaczyć i o czym nas one informują. Na zajęciach technicznych samodzielnie wykonamy sygnalizator, aby móc się nim bawić w mieście zbudowanym z klocków. Dowiemy się także, że zebra to nie tylko zwierzę, ale również potoczna nazwa przejścia dla pieszych. W zachowaniu bezpieczeństwa pomaga spostrzegawczość, którą w tym tygodniu rozwijać będziemy podczas zabaw „Co zniknęło?” i „Znajdź taki sam znak”, a także opisując ilustracje.
Tęczowe Żyrafki - 5 latki
Tydzień I
W pierwszym tygodniu poznamy się lepiej podczas wzajemnych zabaw swobodnych oraz tych organizowanych przez nauczyciela. Omówimy plan dnia i zasady, dzięki którym będzie nam łatwiej funkcjonować w grupie. Oprócz tego będziemy rozmawiać o naszych emocjach związanych z rozpoczęciem roku. W ramach zajęć z Aktywnej matematyki ułożymy różne wzory z kamyków i patyków.
Tydzień II
Porozmawiamy o funkcjonowaniu naszego przedszkola. Poznamy nazwy zawodów wszystkich jego pracowników oraz nauczymy się, za co są odpowiedzialni. Wysłuchamy opowiadania, które pokaże nam, że każdy w przedszkolu pełni bardzo ważną funkcję i jest potrzebny. Będziemy bawić się w wiele zabawach integracyjnych i rozwijać współpracę. Posłuchamy i pobawimy się się przy utworze muzyki klasycznej, a w ramach zajęć z Aktywnej matematyki ułożymy wzór z kredek i nakrętek od butelek.
Tydzień III
Jesteśmy podobni, jesteśmy różni
W kolejnym tygodniu zastanowimy się, w jaki sposób powinniśmy się zachowywać, by w naszej grupie wszyscy czuli się dobrze i bezpiecznie. Poszukamy naszych wspólnych cechy i upodobań oraz tego co w nas unikalne. Przypomnimy sobie i poćwiczymy również użycie zwrotów grzecznościowych, w tym kulturalnych powitań i pożegnań.
Tydzień IV
Bezpieczni na drodze
W ostatnim tygodniu porozmawiamy o naszym najbliższym otoczeniu na przykładzie drogi, którą dzieci idą codziennie na zajęcia. Omówimy zasady, dzięki którym możemy się bezpiecznie poruszać po chodniku i poboczu oraz sposób przechodzenia przez jezdnię, zarówno na przejściu z sygnalizatorem, jak i bez niego. Będziemy bawić się w wiele zabaw, które pomogą nam zrozumieć, że każdy użytkownik ruchu drogowego odpowiada za bezpieczeństwo swoje i innych. Porozmawiamy o empatii i o tym jak dbać o innych. Będziemy układać wzór z figur geometrycznych, zawartych w Wyprawce matematycznej, oraz manipulować przedmiotami.
Bajkowe Żyrafki - 6 latki
Tydzień I
Właśnie rozpoczął się ostatni rok ich przygotowań do wielkiego wydarzenia, jakim będzie pójście do szkoły. Pierwszy tydzień poświęcony będzie tematom związanym z przedszkolem, rówieśnikami, zasadami obowiązującymi w grupie oraz wakacjami. Dzieci będą słuchały opowiadania „Wracamy do przedszkola”, uczestniczyły w zabawach ruchowych i dramowych, wypowiadały się słowem, ruchem, gestem na temat miejsc odwiedzanych podczas wakacyjnego odpoczynku. Porozmawiamy również na temat zabawek i kącików zainteresowań w sali przedszkolnej, będziemy dopasowywać napisy, rozwiązywać zagadki o zabawkach, dzielić nazwy na sylaby. Nie zabraknie również codziennych wyjść na świeże powietrze, gdzie dzieci rozwijać będą małą i dużą motorykę, korzystając ze sprzętów i pomocy oraz obserwować otaczającą je przyrodę, ciesząc się ostatnimi dniami słonecznej pogody.
Tydzień II
W drugim tygodniu kontynuować będziemy tematy związane z przedszkolem, skupiając uwagę zwłaszcza na poszczególnych pomieszczeniach i pracownikach. W poniedziałek dzieci wysłuchamy opowiadania pt „Zguba”, które będzie wstępem do swobodnych wypowiedzi na temat wdzięczności. Tego dnia porozmawiamy również na temat pracowników przedszkola, dopasowując do nich atrybuty i napisy i rozwiążemy zagadki. Poznamy wszystkie przedszkolne pomieszczenia, szczególną uwagę poświęcając szatni i czynnościom, które w niej się wykonuje. Przypomnimy sobie również zasady obowiązujące w przedszkolnej łazience. Dzieci rozpoznawać będą za pomocą dotyku przedmioty toaletowe, określając ich przeznaczenie. Będziemy utrwalać dni tygodnia oraz ćwiczyć umiejętności matematyczne i zabawy z kodowaniem. Na koniec tygodnia weźmiemy udział w quizie podsumowującym wiedzę o zachowaniu bezpieczeństwa na placu zabaw i w przedszkolu.
Tydzień III
W trzecim tygodniu skupimy się wokół naszej grupy – różnic i podobieństw między dziećmi, korzyści płynących z bycia razem, współpracy i przyjaźni. Porozmawiamy na temat dobrych manier na podstawie opowiadania pt. „Magiczne słowa”, szczególną uwagę zwracając na zwroty grzecznościowe: proszę, dziękuję, przepraszam, dzień dobry. Będziemy pracować również w parach, ćwicząc umiejętności dialogu, współpracy, wzajemnego słuchania i uważności. Stworzymy plan dnia (czynności i zajęć) w przedszkolu, współpracując w grupie; utrwalimy nazwy figur geometrycznych, układając je z szarf i dopasowując odpowiednie kształty z wyprawek matematycznych; poćwiczymy umiejętność odwzorowywania i percepcję wzrokową; będziemy przeliczać elementy i określać ich ilość.
Tydzień IV
W tym tygodniu zajmiemy się tematem bardzo ważnym dla każdego dziecka – bezpieczeństwem na drodze. W tematykę tygodnia wprowadzi przedszkolaki opowiadanie o zatytułowane „Uwaga na drodze!”. Tego dnia dzieci oceniały na ilustracjach właściwe i niewłaściwe zachowania w ruchu drogowym oraz uczestniczyć będą w tematycznych zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych. Wybierzemy się również na spacer w najbliższe otoczenie przedszkola i w praktyce zastosujemy zdobyte na zajęciach edukacyjnych informacje i umiejętności związane z bezpieczeństwem. Będziemy rozwiązywać zagadki dotyczące ruchu drogowego, utrwalimy zasady przejścia po pasach podczas zabawy ruchowej, utrwalimy prawą i lewą stronę. Przedszkolaki wzbogacą wiadomości na temat znaków drogowych, rozmawiając o nich, dopasowując, różnicując i segregując je ze względu na kształt, kolor, przeznaczenie, rysując kształty w powietrzu różnymi częściami ciała, dopasowując znaki do figur geometrycznych. Podsumowaniem tygodnia będzie quiz „Bezpieczny przedszkolak”.
IMPREZY I WYCECZKI:
o 8.09 - Pierwszy wyjazd na hale sportową - grupa Bajkowych i Tęczowych Żyrafek
o 14.09 - Zajęcia z Pierwszej Pomocy Przedmedycznej - wszystkie grupy
o 15.09 - Dzień Kropki - wszystkie grupy
o 20.09 - Warsztaty leśne - Dolina Kobylańska - grupa Bajkowych i Tęczowych Żyrafek
o 22.09 - Drugi wyjazd na hale sportową - grupa Bajkowych i Tęczowych Żyrafek
o 23.09 - Pierwszy dzień jesieni – spacer do Parku Duchackiego - wszystkie grupy
o 30.09 - Dzień chłopaka - wszystkie grupy